授業コード | 02140971 | 単位数 | 1 |
科目名 | 英語Ⅳ(リスニング・スピーキング) | クラス | 71 |
履修期 | 後期授業 | カリキュラム | *下表参考 |
担当者 | TENNANT, John M. | 配当年次 | *下表参考 |
授業の題目 | 英語IV(リスニング・スピーキング) (English IV (Listening&Speaking)) |
学修の概要 | 英語によるリスニング・スピーキング(音声インプット・アウトプット)を中心に基本的な英語コミュニケーション能力を身につけることを目的とします。「英語Ⅲ(リスニング・スピーキング)」を踏まえ、英語のリスニング・スピーキングに必要な語彙力や文法力を向上させるためのクラスです。常に意味と文法を意識して英語を聴き、そして発話する練習を行ない、英語によるコミュニケーション能力を養います。 |
学修の到達目標 | 受講生の英語習熟度を考慮しつつ、リスニング・スピーキングに必要な語彙力、文法力を身につけることを目指します。各レベルの到達目標の目安は以下の通りです。 レベル1a:(L)日常生活に必要な重要な情報(数字、品物の値段、日付、曜日、月など)を聞き取ることができる。(S)日常生活に必要な情報(時間、日にち、場所など)について、質問したり、質問に答えたりすることができる。準備すれば、日常生活に関する簡単な情報(時間や場所など)を伝えることができる。 レベル1b:(L)はっきりと話されれば、日常生活の身近な話題について、具体的な情報(場所や時間など)を聞き取ることができる。(S)日常生活に関する情報(場所や時間、何ができるかできないかや色、形、大きさなど)に関して、単純なやり取りができる。準備すれば、日常生活のものごとを、簡単な語や基礎的な語句や構文を用いて簡単に描写することができる。 レベル1c:(L)はっきりと話されれば、簡単な用をたす(買い物や外食など)のに必要な指示や説明を理解することができる。(S)なじみのある語や基本的な語や単純な句や言い回しを使って、必要な情報を尋ねたり、人を誘ったり誘いを受けたり、断ったりすることができる。準備すれば、日常生活に関する簡単な事実を複数の文で描写できる。 レベル2:(L)なじみのある内容(宿題、おおまかな旅行の日程など)について、理解することができる。(S)補助となる資格情報(絵、パワーポイントなど)を用いて、基本的な情報を伝え、また、簡単な意見交換をすることができる。視覚的補助を利用しながら身近な話題(学校や地域など)について短い話をすることができる。 レベル3:(L)はっきりと話されれば、視覚補助のある作業(料理、工作など)の指示を理解することができる。(S)日常的な状況(郵便局・駅・店など)において様々な語や表現を用いて、質問をしたり、必要な情報を得たりやり取りをすることができる。 簡単な語句を用いて意見や行動計画を理由を挙げて短く述べることができる。 |
授業計画 | 第1回 | Course Introduction Unit 4: Physiology (1) ■ Unit Question: Does body language tell the truth? → Learn how to talk about communicating without words ■ Listening 1: What's Behind a Face? → Learn vocabulary used to describe non-verbal communication |
第2回 | Unit 4: Physiology (2) ■ Listening 1: What's Behind a Face? → Listening activities to learn vocabulary and expressions about non-verbal communication → Topic: How we use our faces to communicate ■ Listening Skill: Listening for specific information → Learn how to identify important details when listening ■ Note-taking Skill: Taking notes in a word web → Learn one way to visually organize your notes ■ Listening 2: Are They Telling the Truth? → Learn more vocabulary related to non-verbal communication |
|
第3回 | Unit 4: Physiology (3) ■ Listening 2: Are They Telling the Truth? → Listening activity to learn about how to tell when someone is lying ■ Vocabulary Skill: Synonyms → Learn how to use words with similar meanings → Practice dictionary skills: checking examples |
|
第4回 | Unit 4: Physiology (4) ■ Grammar: Simple present for informal narratives → Learn how to tell personal stories using verbs in simple present form ■ Pronunciation: Simple present third-person -s/-es → Learn how to pronounce verbs with He/She/It subjects ■ Speaking Skill: Using eye contact, facial expressions, and body language → Learn how to make stories more interesting |
|
第5回 | Unit 4: Physiology (5) ■ Unit Assignment: Tell a personal story → Consider the ideas: planning use of gestures and creating immediacy through use of simple present → Prepare and speak ■ Unit Quiz |
|
第6回 | Unit 5: Psychology (1) ■ Unit question: Why do we enjoy sports? → Recognizing and using expressions for talking about sports or physical activities ■ Note-taking skill: Using numbered lists to organize information → Learn how to organize reasons and examples in your notes ■ Listening 1: Sports and Technology → Listening activities to learn new unit vocabulary → Topic: how technology is changing some sports |
|
第7回 | Unit 5: Psychology (2) ■ Listening Skill: Listening for signal words and phrases → Learn how to introduce new topics when you speak ■ Listening 2: Sports in Our Lives → Listening activities to learn new unit vocabulary → Topic: the importance of sports in people's lives |
|
第8回 | Unit 5: Psychology (3) ■ Vocabulary Skill: Using the dictionary → Learn how to find the correct meaning of a word ■ Grammar: Gerunds as subjects or objects → Learn how to use -ing phrases as nouns ■ Pronunciation: Intonation in questions → Learn the placement of correct pitch for different types of questions |
|
第9回 | Unit 5: Psychology (4) ■ Speaking Skill: Asking for and giving opinions → Learn common phrases to use when talking about opinions ■ Unit Assignment: Planning interview about sports preferences → Consider the ideas: → → Planning interview questions, thinking about appropriate intonation → → Giving reasons to support opinions |
|
第10回 | Unit 5: Psychology (5) ■ Unit Assignment: Conducting interview about sports preferences → Prepare and speak ■ Unit Quiz |
|
第11回 | Unit 6: Marketing (1) ■ Unit question: How do we make decisions? → Learn how to talk about choices ■ Note-taking Skill: Using abbreviations and symbols → Learn how to take notes more quickly using shortened words and symbols ■ Listening 1: Marketing Strategy → Listening activities to learn vocabulary used for marketing research and influencer culture |
|
第12回 | Unit 6: Marketing (2) ■ Listening Skill: Making inferences → Learn how to "listen between the lines" and guess meaning from context ■ Listening 2: The Power of a Crowd → Listening activities to learn vocabulary related to the behavior of crowds |
|
第13回 | Unit 6: Marketing (3) ■ Work with the Video: Decision Theory → Listening activities to learn about how to make decisions more easily ■ Vocabulary Skill: Percentages and fractions → Learn how to talk about amounts that are part of a whole, like 50 percent or one half ■ Grammar: Conjunctions and and but → Learn how to join together matching or similar ideas with "and" → Learn how to join together opposite or different ideas with "but" |
|
第14回 | Unit 6: Marketing (4) ■ Pronunciation: Linking consonants to vowels → Listening and speaking activities to improve pronunciation through linking sounds syllables ■ Speaking Skill: Sourcing information → Learn how to explain where you found information when giving a report ■ Unit Assignment: Report on a class survey → Consider the ideas: → → what kind of questions generate what kind of data → → how best to represent and describe data |
|
第15回 | Unit 6: Marketing (5) ■ Unit Assignment: Report on a class survey → Prepare and speak: → → Describing different kinds of data → → Using numerical expressiong for appropriate levels of precision and accuracy → → Comparing and contrasting of survey results ■ Unit Quiz |
授業外学習の課題 | There will be regular vocabulary, grammar, and/or listening activities each week as homework. Students are expected to study from 1.5 to 2 hours per week outside of the classroom. 1) At least 45 minutes should be spent previewing the material for the next class (e.g. textbook, handouts, internet research). 2) At least 45 minutes should be spent reviewing notes and materials from the previous class. |
履修上の注意事項 | Come prepared to actively participate • Lessons for this course will be taught in English. • Lessons will be taught in-person with some online-only content using Moodle. • Some homework will be assigned through Moodle. • Absences, including authorized absences (公認欠席), are strictly limited to no more than 5 times per semester. 公認欠席について: Individual instruction will be provided for students with authorized absences. • 自身の英語運用能力測定のため、学期終盤に行われる TOEIC(R) L&R IP / TOEIC(R) Bridge に申し込み、受験してください。Please register and take the TOEIC(R) Bridge test at the end of the semester to assess your English proficiency. 【公認欠席は欠席として扱いますが、単位認定要件、または期末試験の受験要件には影響しないように配慮します。(この一文は自動挿入されています。)】 【2024年度以降生:レベル2・3の学生が履修可能です】 【2023年度以前生:入学時プレイスメントレベル3の学生が履修可能です】 |
成績評価の方法・基準 | リスニング・プロジェクト(15~20%)、スピーキング課題(15~20%)、小・中間・ユニットテスト(①15~20%)、期末テスト(②10~40%)、参加度(~10%)を原則とします。(ただし①と②の合計は50%以下) なお、この他、宿題(~10%)をリスニング・スピーキングプロジェクトの一部として課すこともあります。 |
テキスト | Q: Skills for Success (3rd Edition) Listening and Speaking 1 Jaimie Scanlon Oxford University Press ISBN 978-0-19-490513-8 |
参考文献 | - |
主な関連科目 | 英語Ⅲ(リスニング・スピーキング)、英語聴解I~IV、英語コミュニケーション入門I・II、英語コミュニケーションI~VIなど |
オフィスアワー及び 質問・相談への対応 |
My office hours are 15:30-16:30 on Tuesday and 16:00-17:00 on Thursday. You will receive my email address in the 1st class. Regular feedback will be given during classes. Questions are always welcome and can be asked in class, during office hours, or through email. |
URLリンク | - |
URLリンク | - |
URLリンク | - |
所属 | ナンバリングコード | 適用入学年度 | 配当年次 | 身につく能力 | ||||
知識・技能 | 思考力 | 判断力 | 表現力 | 協創力 | ||||
商学部商学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
商学部経営学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
経済科学部現代経済学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
経済科学部経済情報学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
人文学部教育学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
人文学部英語英文学科(国際理解科目) | - | 2024~2025 | 1・2・3・4 | - | - | - | - | - |
人文学部社会学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
法学部法律学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
人間環境学部人間環境学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
健康科学部心理学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
健康科学部健康栄養学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
国際コミュニティ学部国際政治学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
国際コミュニティ学部地域行政学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |