授業コード | 02140855 | 単位数 | 1 |
科目名 | 英語Ⅲ(リスニング・スピーキング) | クラス | 55 |
履修期 | 前期授業 | カリキュラム | *下表参考 |
担当者 | JENSEN, Paul E. | 配当年次 | *下表参考 |
授業の題目 | 英語Ⅲ(リスニング・スピーキング) (English III (Listening&Speaking)) |
学修の概要 | 英語によるリスニング・スピーキング(音声インプット・アウトプット)を中心に基本的な英語コミュニケーション能力を身につけることを目的とします。英語のリスニング・スピーキングに最低限必要な語彙力や文法力を習得するためのクラスです。常に意味と文法を意識して英語を聴き、そして発話する練習を行ない、英語によるコミュニケーション能力を養います。 |
学修の到達目標 | 受講生の英語習熟度を考慮しつつ、リスニング・スピーキングに最低限必要な語彙力、文法力を身につけることを目指します。各レベルの到達目標の目安は以下の通りです。 レベル1a:(L)classroom Englishによる短く簡単な指示を理解することができる。(S)個人的な話題(家族・日課、趣味など)について、基礎的な表現や文を使って、自分で質問したり、質問に答えたりすることができる。はっきりと話されれば、なじみのある話題(趣味、部活動など)に関して、簡単な質疑応答をすることができる。 レベル1b:(L)はっきりと話されれば、身近な話題(趣味やスポーツ、部活動など)に関する短い話を理解することができる。(S)なじみのある身近な話題(スポーツや食べ物などの好き嫌いなど)に関して、簡単な意見交換をすることができる。準備すれば、身近な話題について、基礎的な語句や構文を用いて簡単な意見を言うことができる。 レベル1c:(L)はっきりと話されれば、身近な話題(自分自身や自分の家族・学校・地域など)に関連したなじみのある語、単純な句や表現を理解することができる。(S)はっきりと話されれば、なじみのある話題(趣味、部活動など)に関して、簡単な質疑応答をすることができる。準備すれば、身近な話題について複数の文で意見を言うことができる。 レベル2:(L)はっきりと話されれば、公共の乗り物や駅や空港の短いアナウンスを理解することができる。英語学習者用の短い物語や伝記などを理解することができる。(S)順序を表す表現(first, then, next など)や基本的な表現や句を使って、単純な指示や道案内などをすることができる。自分の趣味や特技に触れながらある程度の長さの自己紹介をすることができる。 レベル3:(L)はっきりと話されれば、ゲームのルールなどの一連の行動を理解し、指示通りに動くことができる。(S)簡単な英語で意見や気持ちをやりとりしたり、賛成や反対などの自分の意見を伝えたり、物や人を比べたりすることができる。視覚的補助を利用しながら、身近な話題(自分、学校、地域など)について短いスピーチをすることができる。 |
授業計画 | 第1回 | Course Introduction Unit 1: Business (1) ■ Unit Question: What are employers looking for? → Learn how to talk about jobs and job skills ■ Note-taking Skill: Writing key words and main ideas → Learn how to identify and write down the most important words ■ Listening 1: Looking for a Job → Learn new unit vocabulary |
第2回 | Unit 1: Business (2) ■ Listening 1: Looking for a Job → Learn about how to find a new job → Listening activities ■ Listening Skill: Listening for key words and phrases → Learn how to identify the most important words and phrases in a listening ■ Listening 2: The Right Skills for the Job → Learn new unit vocabulary |
|
第3回 | Unit 1: Business (3) ■ Listening 2: The Right Skills for the Job → Learn about what employers are looking for → Listening activities |
|
第4回 | Unit 1: Business (4) ■ Work With the Video: Career Counselor → Learn about career counselors and how they can help people find jobs → Listening activities ■ Vocabulary Skill: Distinguishing between words with similar meanings → Build vocabulary by learning the differences between similar words ■ Grammar: Simple present and simple past → Learn how to describe things your habits using simple present → Learn how to describe things that happened in the past ■ Pronunciation: Simple present and simple past → Learn how to pronounce verbs in simple present and past form |
|
第5回 | ON-DEMAND LESSON オンデマンド授業 Unit 2: Cognitive Science (1) ■ Unit question: Can we change our brains? → Learn how to talk about changes in the brain as we get older ■ Note-taking skill: Taking notes in a T-Chart → Learn how to organize your notes ■ Listening 1: Training the Brain → Learn new unit vocabulary → Learn what a brain science expert says about training your brain → Listening activities |
|
第6回 | Unit 1: Business (5) ■ Speaking Skill: Asking for repetition and clarification → Learn how to ask someone to say something again → Learn how to check if you heard something correctly ■ Unit Assignment: Role-play a job interview → Consider the ideas → Prepare and speak ■ Unit Quiz |
|
第7回 | Unit 2: Cognitive Science (2) ■ Listening Skill: Listening for main ideas and details → Learn how to identify the most important information in a listening ■ Note-taking skill: Taking notes in a T-Chart → Learn how to organize your notes ■ Listening 2: Brain Food → Learn new unit vocabulary → Learn about foods that are good for your brain → Listening activities |
|
第8回 | Unit 2: Cognitive Science (3) ■ Work with the Video: Baby Brain → Learn about how our brains grow → Listening activities ■ Vocabulary Skill: Words in context → Learn how to guess the meaning of unknown words ■ Grammar: should and shouldn't → Learn how to give advice using should and shouldn't |
|
第9回 | Unit 2: Cognitive Science (4) ■ Grammar: It's + adjective + infinitive → Learn how to explain if an action is easy, hard, etc. ■ Pronunciation: The schwa /ə/ sound → Learn about the most common vowel in English → Listening activities ■ Speaking Skill: Presenting information from notes → Learn how to make ad-lib presentations from short notes (not full scripts) ■ Unit Assignment: Give a presentation → Consider the ideas |
|
第10回 | Unit 2: Cognitive Science (5) ■ Unit Assignment: Give a presentation → Prepare and speak ■ Unit Quiz |
|
第11回 | Unit 3: Sociology (1) ■ Unit question: What is the best kind of vacation? → Learn how to talk about vacations and travel ■ Note-taking Skill: Marking important information in notes → Learn how to use highlight details for later use ■ Listening 1: Places in Danger → Learn new unit vocabulary → Learn about problems in popular tourist spots → Listening activities |
|
第12回 | Unit 3: Sociology (2) ■ Listening Skill: Understanding numbers and dates → Learn how to identify numbers to get details from a listening ■ Listening 2: A Helpful Vacation → Learn new unit vocabulary → Learn about a volunteer program in South America → Listening activities |
|
第13回 | ON-DEMAND LESSON オンデマンド授業 Unit 3: Sociology (3) ■ Work with the Video: Hawaii Tourism → Learn about Hawaii and the challenges of tourism there → Listening activities ■ Vocabulary Skill: Suffixes -ful and -ing → Learn how to express feelings using special word endings ■ Grammar: Be going to → Learn how to talk about future plans |
|
第14回 | Unit 3: Sociology (4) ■ Pronunciation: Reduction of be going to → Learn how to identify short forms like "gonna" and "I'ma" → Listening activities ■ Speaking Skill: Introducing topics in a presentation → Learn how to make ad-lib presentations from short notes (not full scripts) ■ Unit Assignment: Plan and present a travel tour → Consider the ideas |
|
第15回 | Unit 3: Sociology (5) ■ Unit Assignment: Plan and present a travel tour → Prepare and speak ■ Unit Quiz |
授業外学習の課題 | Students will spend up to 60 minutes per class working on vocabulary, grammar, and/or listening activities. During Weeks 5, 10, and 15, students will take a quiz of about 30–45 minutes each. |
履修上の注意事項 | • Lessons for this course will be taught in English. 授業は英語で行われます。 • This is a blended course. Lessons will be taught in-person and online-only through Google Classroom. 授業は基本として対面で実施する予定ですが、Google Classromでオンラインのみの授業を実施するときもあります。 • Homework will be assigned through Google Classroom. The instructor will provide the class code during the first lesson. ホームワーク(予習、課題等)はGoogle Classroomで行います。class codeは第1回目の授業で配布されます。 • Excused absences will be treated as absences, but they will not affect the requirements for credit. Students with a high number of unexcused absences may not receive credit for the course. 公認欠席は欠席として扱いますが、単位認定要件には影響しないように配慮します。理由のない欠席が多い学生は、単位を取得できない場合があります。 • Students who cannot attend the final exam due to an excused absence may take a makeup exam. 欠席理由により期末試験に出席できない学生は、追試験を受けることができます。 【公認欠席は欠席として扱いますが、単位認定要件、または期末試験の受験要件には影響しないように配慮します。(この一文は自動挿入されています。)】 【2024年度以降生:レベル1・2の学生が履修可能です】 【2023年度以前生:入学時プレイスメントレベル1・2の学生が履修可能です】 |
成績評価の方法・基準 | リスニング・プロジェクト(15~20%)、スピーキング課題(15~20%)、小・中間・ユニットテスト(①15~20%)、期末テスト(②10~40%)、参加度(~10%)を原則とします。(ただし①と②の合計は50%以下) なお、この他、宿題(~10%)をリスニング・スピーキングプロジェクトの一部として課すこともあります。 |
テキスト | Q: Skills for Success (3rd Edition) Listening and Speaking 1 Jaimie Scanlon Oxford University Press ISBN 978-0-19-490513-8 |
参考文献 | None |
主な関連科目 | 英語IV(リスニング・スピーキング)、英語聴解I~IV、英語コミュニケーション入門I・II、英語コミュニケーションI~VIなど |
オフィスアワー及び 質問・相談への対応 |
Mondays, 2nd Period (10:45 – 12:15) I will also (usually) be available before or after class for questions and feedback. If there is not enough time to talk before or after class, please contact me through Google Classroom, by e-mail, and/or make an appointment to meet with me in my office. I will provide my contact information on the first day of class. |
URLリンク | - |
URLリンク | - |
URLリンク | - |
AA | A | B | C | D | |
---|---|---|---|---|---|
Criteria | Students demonstrate exceptional understanding of course skills on assignments and quizzes. | Students demonstrate above-average understanding of course skills on assignments and quizzes. | Students demonstrate average understanding of course skills on assignments and quizzes. | Students demonstrate below-average understanding of course skills on assignments and quizzes. | Students demonstrate little or no understanding of course skills on assignments and quizzes. |
所属 | ナンバリングコード | 適用入学年度 | 配当年次 | 身につく能力 | ||||
知識・技能 | 思考力 | 判断力 | 表現力 | 協創力 | ||||
商学部商学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
商学部経営学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
経済科学部現代経済学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
経済科学部経済情報学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
人文学部教育学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
人文学部英語英文学科(国際理解科目) | - | 2024~2025 | 1・2・3・4 | - | - | - | - | - |
人文学部社会学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
法学部法律学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
人間環境学部人間環境学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
健康科学部心理学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
健康科学部健康栄養学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
国際コミュニティ学部国際政治学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |
国際コミュニティ学部地域行政学科(国際理解科目) | 00100 | 2024~2025 | 1・2・3・4 | ○ | - | - | ○ | - |