授業コード 02130356 単位数 1
科目名 英語リスニングⅢ クラス 56
履修期 前期授業 カリキュラム *下表参考
担当者 TENNANT, John M. 配当年次 *下表参考

授業の題目 英語Ⅲ(リスニング・スピーキング) (English III (Listening&Speaking))
学修の概要 英語によるリスニング・スピーキング(音声インプット・アウトプット)を中心に基本的な英語コミュニケーション能力を身につけることを目的とします。英語のリスニング・スピーキングに最低限必要な語彙力や文法力を習得するためのクラスです。常に意味と文法を意識して英語を聴き、そして発話する練習を行ない、英語によるコミュニケーション能力を養います。
学修の到達目標 受講生の英語習熟度を考慮しつつ、リスニング・スピーキングに最低限必要な語彙力、文法力を身につけることを目指します。各レベルの到達目標の目安は以下の通りです。

レベル1a:(L)classroom Englishによる短く簡単な指示を理解することができる。(S)個人的な話題(家族・日課、趣味など)について、基礎的な表現や文を使って、自分で質問したり、質問に答えたりすることができる。はっきりと話されれば、なじみのある話題(趣味、部活動など)に関して、簡単な質疑応答をすることができる。

レベル1b:(L)はっきりと話されれば、身近な話題(趣味やスポーツ、部活動など)に関する短い話を理解することができる。(S)なじみのある身近な話題(スポーツや食べ物などの好き嫌いなど)に関して、簡単な意見交換をすることができる。準備すれば、身近な話題について、基礎的な語句や構文を用いて簡単な意見を言うことができる。

レベル1c:(L)はっきりと話されれば、身近な話題(自分自身や自分の家族・学校・地域など)に関連したなじみのある語、単純な句や表現を理解することができる。(S)はっきりと話されれば、なじみのある話題(趣味、部活動など)に関して、簡単な質疑応答をすることができる。準備すれば、身近な話題について複数の文で意見を言うことができる。

レベル2:(L)はっきりと話されれば、公共の乗り物や駅や空港の短いアナウンスを理解することができる。英語学習者用の短い物語や伝記などを理解することができる。(S)順序を表す表現(first, then, next など)や基本的な表現や句を使って、単純な指示や道案内などをすることができる。自分の趣味や特技に触れながらある程度の長さの自己紹介をすることができる。

レベル3:(L)はっきりと話されれば、ゲームのルールなどの一連の行動を理解し、指示通りに動くことができる。(S)簡単な英語で意見や気持ちをやりとりしたり、賛成や反対などの自分の意見を伝えたり、物や人を比べたりすることができる。視覚的補助を利用しながら、身近な話題(自分、学校、地域など)について短いスピーチをすることができる。
授業計画 第1回 Course Introduction

Unit 1: Business (1)
■ Unit Question: What are employers looking for?
→ Learn how to talk about jobs and job skills
■ Note-taking Skill: Writing key words and main ideas
→ Learn how to identify and write down the most important words
■ Listening 1: Looking for a Job
→ Recognize and use vocabulary for describing jobs and job skills
第2回 Unit 1: Business (2)
■ Listening 1: Looking for a Job
→ Learn about how to find a new job
→ Listening activities
■ Listening Skill: Listening for key words and phrases
→ Learn how to identify the most important words and phrases when listening
■ Listening 2: The Right Skills for the Job
→ Further practice with vocabulary for describing jobs and job skills
第3回 Unit 1: Business (3)
■ Listening 2: The Right Skills for the Job
→ Listening activities to learn about what employers are looking for
→ Discussion of qualities of a good worker
■ Speaking
→ Practicing expressions used to ask for repetition or clarification
第4回 Unit 1: Business (4)
■ Work With the Video: Career Counselor
→ Learn about career counselors and how they can help people find jobs
→ Listening activities
■ Vocabulary Skill: Distinguishing between words with similar meanings
→ Build vocabulary by learning the differences between similar words
→ Using a dictionary to distinguish between words with similar meanings.
■ Grammar: Simple present and simple past
→ Practice using simple present to describe things you usually do (habits)
→ Practice using simple past to describe things that happened in the past
■ Pronunciation: Simple present and simple past
→ Learn how to pronounce verbs in simple present and past form
第5回 Unit 1: Business (5)
■ Speaking Skill: Asking for repetition and clarification
→ Learn how to ask someone to say something again
→ Learn how to check if you heard something correctly
■ Unit Assignment: Role-play a job interview
→ Consider the ideas
→ → Role play should include question to prompt talking about habitual action, question to prompt talking about particular action taken in the past, and question asking for clarification.
→ Prepare and speak
■ Unit Quiz
第6回 Unit 2: Cognitive Science (1)
■ Unit question: Can we change our brains?
→ Learn how to talk about changes in the brain as we get older
■ Note-taking skill: Taking notes in a T-Chart
→ Learn how to organize your notes
■ Listening 1: Training the Brain
→ Listening activities to learn vocabulary relating to general science, knowledge, memory
→ Topic: expert advice on how to train the brain
第7回 Unit 2: Cognitive Science (2)
■ Listening Skill: Listening for main ideas and details
→ Learn how to identify the most important information in a listening
■ Note-taking skill: Taking notes in a T-Chart
→ Learn how to organize your notes
■ Listening 2: Brain Food
→ Listening activities to learn vocabulary and expressions about certain foods and their benefits
第8回 Unit 2: Cognitive Science (3)
■ Work with the Video: Baby Brain
→ Listening activities:
→ Learn about describing a process (how our brains grow)
■ Vocabulary Skill: Words in context
→ Learn how to guess the meaning of unknown words
■ Grammar: using should and shouldn't
→ Learn how to give advice using should and shouldn't
第9回 Unit 2: Cognitive Science (4)
■ Grammar: It's + adjective + infinitive
→ Learn how to explain if an action is easy, hard, etc.
■ Pronunciation: The schwa /ə/ sound
→ Listening activities to learn about the most common vowel in English
■ Speaking Skill: Presenting information from notes
→ Learn how to make ad-lib presentations from short notes (not full scripts)
■ Unit Assignment: Give a presentation
→ Consider the ideas: understanding the importance of understanding what you want to say not just reciting content.
第10回 Unit 2: Cognitive Science (5)
■ Unit Assignment: Give a short presentation giving advice and explaining its benefits
→ Prepare and speak
■ Unit Quiz
第11回 Unit 3: Sociology (1)
■ Unit question: What is the best kind of vacation?
→ Learn how to talk about vacations and travel
■ Note-taking Skill: Marking important information in notes
→ Learn how to highlight details for later use
■ Listening 1: Places in Danger
→ Listening activities to recognize new unit vocabulary
→ Topic: problems in popular tourist spots
第12回 Unit 3: Sociology (2)
■ Listening Skill: Understanding numbers and dates
→ Practice recognizing numbers and dates for specific details
■ Listening 2: A Helpful Vacation
→ Listening activities to learn new unit vocabulary
→ Topic: a volunteer program in South America
第13回 Unit 3: Sociology (3)
■ Work with the Video: Hawaii Tourism
→ Learn about Hawaii and the challenges of tourism there
→ Listening activities
■ Vocabulary Skill: Suffixes -ful and -ing
→ Learn how to express feelings using special word endings
■ Grammar: Be going to
→ Learn how to talk about future plans
第14回 Unit 3: Sociology (4)
■ Pronunciation: Reduction of be going to
→ Learn how to recognize and identify short forms like "gonna" and "I'ma"
→ Listening activities
■ Speaking Skill: Introducing topics in a presentation
→ Learn how to make ad-lib presentations from short notes (not full scripts)
■ Unit Assignment: Plan and present a travel tour
→ Consider the ideas: giving reasons for decisions made
第15回 Unit 3: Sociology (5)
■ Unit Assignment: Plan and present a travel tour
→ Prepare and speak
→ Students will be expected to speak not read/recite
■ Unit Quiz
授業外学習の課題 There will be regular vocabulary, grammar, and/or listening activities each week as homework.

Students are expected to study from 1.5 to 2 hours per week outside of the classroom.
1) At least 45 minutes should be spent previewing the material for the next class (e.g. textbook, handouts, internet research).
2) At least 45 minutes should be spent reviewing notes and materials from the previous class.
履修上の注意事項 • Lessons for this course will be taught in English.

• Lessons will be taught in-person with some online-only content using Moodle.

• Some homework will be assigned through Moodle.

• Absences, including authorized absences (公認欠席), are strictly limited to no more than 5 times per semester. 公認欠席について: Individual instruction will be provided for students with authorized absences.

• 自身の英語運用能力測定のため、学期終盤に行われる TOEIC(R) L&R IP / TOEIC(R) Bridge に申し込み、受験してください。Please register and take the TOEIC(R) Bridge test at the end of the semester to assess your English proficiency.

【公認欠席は欠席として扱いますが、単位認定要件、または期末試験の受験要件には影響しないように配慮します。(この一文は自動挿入されています。)

【2024年度以降生:レベル1・2の学生が履修可能です】
【2023年度以前生:入学時プレイスメントレベル2の学生が履修可能です】
成績評価の方法・基準 リスニング・プロジェクト(15~20%)、スピーキング課題(15~20%)、小・中間・ユニットテスト(①15~20%)、期末テスト(②10~40%)、参加度(~10%)を原則とします。(ただし①と②の合計は50%以下) なお、この他、宿題(~10%)をリスニング・スピーキングプロジェクトの一部として課すこともあります。
テキスト Q: Skills for Success (3rd Edition) Listening and Speaking 1
Jaimie Scanlon
Oxford University Press
ISBN 978-0-19-490513-8
参考文献
主な関連科目 英語IV(リスニング・スピーキング)、英語聴解I~IV、英語コミュニケーション入門I・II、英語コミュニケーションI~VIなど
オフィスアワー及び
質問・相談への対応
My office hours are 15:30-16:30 on Tuesday and 16:00-17:00 on Thursday.

You will receive my email address in the 1st class.

Regular feedback will be given during classes.

Questions are always welcome and can be asked in class, during office hours, or through email.
URLリンク -
URLリンク -
URLリンク -

■カリキュラム情報
所属 ナンバリングコード 適用入学年度 配当年次 身につく能力
知識・技能 思考力 判断力 表現力 協創力
商学部商学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2017~2022 1・2・3・4 - - - - -
商学部商学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2023~2023 1・2・3・4 - - -
商学部経営学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2017~2022 1・2・3・4 - - - - -
商学部経営学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2023~2023 1・2・3・4 - - -
経済科学部現代経済学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2017~2022 1・2・3・4 - - - - -
経済科学部現代経済学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2023~2023 1・2・3・4 - - -
経済科学部経済情報学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2017~2022 1・2・3・4 - - - - -
経済科学部経済情報学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2023~2023 1・2・3・4 - - -
人文学部人間関係学科社会学専攻(外国語科目(英語)) WGEE11103 2017~2022 1・2・3・4 - - - - -
人文学部人間関係学科社会学専攻(外国語科目(英語)) WGEE11103 2023~2023 1・2・3・4 - - -
人文学部教育学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2017~2022 1・2・3・4 - - - - -
人文学部教育学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2023~2023 1・2・3・4 - - -
法学部法律学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2017~2022 1・2・3・4 - - - - -
法学部法律学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2023~2023 1・2・3・4 - - -
法学部国際政治学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2017~2017 1・2・3・4 - - - - -
人間環境学部人間環境学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2017~2022 1・2・3・4 - - - - -
人間環境学部人間環境学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2023~2023 1・2・3・4 - - -
健康科学部心理学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2017~2022 1・2・3・4 - - - - -
健康科学部心理学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2023~2023 1・2・3・4 - - -
健康科学部健康栄養学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2017~2022 1・2・3・4 - - - - -
健康科学部健康栄養学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2023~2023 1・2・3・4 - - -
国際コミュニティ学部国際政治学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2018~2022 1・2・3・4 - - - - -
国際コミュニティ学部国際政治学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2023~2023 1・2・3・4 - - -
国際コミュニティ学部地域行政学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2018~2022 1・2・3・4 - - - - -
国際コミュニティ学部地域行政学科(外国語科目(英語)) WGEE11103 2023~2023 1・2・3・4 - - -