授業コード 02131371 クラス 71
科目名 アクティブ・イングリッシュⅠ 単位数 1
担当者 ROUAULT, Gregory T. 履修期 前期授業
カリキュラム *下表参考 配当年次 *下表参考

授業題目 アクティブ・イングリッシュⅠ (Active English I)
授業の概要 This Spring semester course is designed to engage learners by giving them greater insight into Japanese unique culture. Materials for active participation (suitable for any language proficiency level - あらゆる言語熟練度レベルに適しています) include 15 interesting topics, closely related to everyday life, from a column that appeared in The Japan Times. Input includes (1) a reading passage of about 300 words with (2) related vocabulary and (3) a conversation to listen to. Output will be done in the form of (1) comprehension checks for understanding, (2) discussion questions, and in (3) solo, pair, and group projects and tasks (*including a creative proposal, a mini-debate, decision-making/problem-solving meetings, peer teaching to classmates, and a poster presentation). '日本人には当たり前だけど、外国人には不思議なことの多い日本。生活に密着した素朴な疑問を、The Japan Times のコラムニストが300語前後の平易な本文で書き下ろした魅力溢れるリーディング教材。
学習の到達目標 "With no exams conducted in the course, the focus is on thinking independently, working cooperatively with others in a group, and 'learning by doing' while using the foreign language you have now and improving on those abilities for your own purposes. By the end of this course, students will be able to: (a) view language as a tool for communication and making meaning, (b) demonstrate communication skills in interaction, presentation, negotiation, & decision making that are needed in all walks of life after university, and (c) self-assess their strengths & weaknesses to plan further development according to their individual goals. このコースでは試験はなく、自分自身で考え、グループで協力し、今持っている外国語の力を使い、また、自分自身の目的のためにその能力を向上させながら「実践して学ぶ」ことに重点が置かれています。 このコースを修了するまでに、次のことができるようになります。
(a) 言語を、コミュニケーションと意味を伝えるためのツールとして見ること。(b) 大学卒業後の人生のあらゆる場面で必要とされる、対話、プレゼンテーション、交渉、意思決定におけるコミュニケーション・スキルを持っていることを示すこと。(c) 自分の長所と短所を自己評価し、各自の目標に応じてさらなる成長を計画すること。"
授業計画 第1回 Introduction - Course Outline - Ch.11 保護者会
Why don't Japanese parents praise their children? (VQ: Vocabulary Quiz)
第2回 Ch.1 - 和菓子 v. 洋菓子, Group project - Poster Presentation Intro
Are Japanese sweets healthier?
第3回 Ch.2 - ワイプ, Solo in-class task, Pair task - Mini-debate Intro
What are those annoying boxes on Japanese TV?
第4回 Ch.3 - ホワイトデー, Group task - Proposal Intro, VQ#1 (Ch.11-1-2)
Why don't Japanese men give presents on Valentine's Day?
第5回 Ch.4 - コインの穴, Solo in-class task, Group task - Proposal present
Why are there holes in Japanese coins?
第6回 Ch.9 - のし袋, Pair task - Mini-debate
Why do Japanese put money in envelopes?
第7回 Ch.6 - マンホールの蓋, Group task - Meeting Intro, VQ#2 (Ch.3-4-9)
Why are Japan's manholes so pretty?
第8回 Ch.8 - 音読, Solo in-class task, Group task - Meeting
Why do Japanese students still read aloud?
第9回 Ch.5 - 遠足, Pair task - Peer Teaching Preparation
Why do Japanese schoolchildren take trips to parks?
第10回 Ch.7 耳掻き & 13 夜回り- Peer Teaching Practice, VQ#3 (Ch.6-8-5)
Why do Japanese: put sticks in their ears? / bang sticks at night?
第11回 Ch.15 - レディースプラン, Group task - Diversity, Equality, Inclusion
Why do women get better prices?
第12回 Ch.12 - 石垣, Pair task - Impressive wonders!, VQ#4 (Ch.7-13-15)
How are those stone walls built?
第13回 Group project - Poster Presentation & Feedback
第14回 Ch.14 - いじめ, Pair task - Problem solving
Why are good students bullied?
第15回 Ch.10 - 橋名, Solo in-class task, VQ#5 (Ch.12-14-10)
Why do Japanese bridges have names?
授業外学習の課題 In this course, taught mostly in English (教科書の説明は英語と日本語で書かれています), students are expected to complete (a) weekly self-reflections online and (b) prepare out of class for individual tasks and group projects (60 minutes).
履修上の注意事項 This task-based course uses experiential 'learning by doing' by providing meaningful interactive and personalized tasks focused on practical communication purposes in pairwork and small group activities. Google Classroom will be used to support the course with bilingual outlines of the homework and projects in addition to a schedule of assignment deadlines and access to any supplementary materials. このタスクベースのコースは、ペアワークや小グループ活動での実践的なコミュニケーション目的に焦点を当てた有意義なインタラクティブで個人化されたタスクを提供することにより、経験的な「実践による学習」を利用します。 Google Classroom は、課題の締め切りスケジュールや補足資料へのアクセスに加えて、宿題やプロジェクトのバイリンガル概要でコースをサポートするために使用されます。

【公認欠席は欠席として扱いますが、単位認定要件、または期末試験の受験要件には影響しないように配慮します。(この一文は自動挿入されています。)

【2024年度生のみ履修可能です。】
成績評価の方法・基準 25% active participation, reflections, & solo preparation for in-class tasks; 30% projects; 35% group & pair work tasks; 10% vocabulary review quizzes,
テキスト "Surprising Japan!", Gordenker & Rucynski, Shohakusha, 2017-reprinted. ISBN: 978-4-88198-675-2
参考文献 Supplementary materials will be provided in class by the instructor (as needed) from approved Photocopiable Resources or online open-source content, along with access to the Publisher's website.
主な関連科目 アクティブ・イングリッシュIIなど
オフィスアワー及び
質問・相談への対応
Feedback will be provided within 2 weeks on projects & presentations using grading sheets or scoring rubrics along with descriptive comments handed back to the students or input in Google Classroom - which will also be used for vocabulary review quizzes.
Please contact me by email or see me after class with any questions. grouault@alpha.shudo-u.ac.jp
オフィスアワーOffice hours: Tuesdays Per 4 14:45 – 16:15 Bldg 8, 1F or by appointment at my office: Bldg 3-323

■カリキュラム情報
所属 ナンバリングコード 適用入学年度 配当年次 身につく能力
知識・技能 思考力 判断力 表現力 協創力
商学部商学科(国際理解科目) 00100 2024~2024 1・2・3・4
商学部経営学科(国際理解科目) 00100 2024~2024 1・2・3・4
経済科学部現代経済学科(国際理解科目) 00100 2024~2024 1・2・3・4
経済科学部経済情報学科(国際理解科目) 00100 2024~2024 1・2・3・4
人文学部教育学科(国際理解科目) 00100 2024~2024 1・2・3・4
人文学部英語英文学科(国際理解科目) 2024~2024 1・2・3・4 - - - - -
人文学部社会学科(国際理解科目) 00100 2024~2024 1・2・3・4
法学部法律学科(国際理解科目) 00100 2024~2024 1・2・3・4
人間環境学部人間環境学科(国際理解科目) 00100 2024~2024 1・2・3・4
健康科学部心理学科(国際理解科目) 00100 2024~2024 1・2・3・4
健康科学部健康栄養学科(国際理解科目) 00100 2024~2024 1・2・3・4
国際コミュニティ学部国際政治学科(国際理解科目) 00100 2024~2024 1・2・3・4
国際コミュニティ学部地域行政学科(国際理解科目) 00100 2024~2024 1・2・3・4