授業コード 20060300 クラス
科目名 英語科教育法演習 単位数 2
担当者 BARRS, Keith 履修期 後期授業
カリキュラム *下表参考 配当年次 *下表参考

授業題目 中等教科教育法(英語)III
授業の概要 The aim of this course is for students to gain knowledge of the skills and practices necessary to teach English, especially in junior and senior high schools in Japan. The main topics explored in the course are (1) the features of an engaging lesson, (2) effective tools and techniques that can be used in the classroom, (3) the methods involved in conducting integrated skills classes, (4) how to team-teach with Assistant Language Teachers, and (5) how to utilise ICT in the classroom (e.g. powerpoint, LMS, classroom software tools). The students are also trained to conduct English lessons through English.

このコースの目的は、学生が、特に日本の中学校および高等学校で英語を教えるために必要なスキルと実践についての知識を獲得することです。(1)生徒を惹きつける授業の特性、(2)教室で使えるツールやテクニック、(3) 技能を統合した授業を行うための方法、(4)ALTとのティーム・ティーチングといった事柄を理解すること、(5)ICTの活用に焦点を当てる。また、英語で授業をするトレーニングも行う。
学習の到達目標 The objective of this course is for students to become familiar with (1) what an engaging English-language lesson should include, (2) how to use materials and resources to support the lesson, and (3) how to teach English through English.

到達目標は、(1)生徒を巻き込む授業に含まれる特性、(2)授業を支える教材や資料の活用の仕方、(3)英語で英語を教える方法に精通することである。
授業計画 第1回 Introduction(コースの紹介)
第2回 Unit 1: English as a Global Language(世界言語としての英語)
第3回 Unit 2: English Language Teaching in Japan(日本での英語教育)
第4回 Unit 3: Common Teaching Methods (教育方法について)
第5回 Unit 4: The ESA Teaching Method(ESAの教育方法について)
第6回 Unit 5: English Textbook Analysis(英語教科書分析)
第7回 Review + Test 1
第8回 TED Ed 1(学習教材を制作できる「TED-Ed」)
第9回 Unit 6: Lesson Openers(レッスンオープナー)
第10回 Unit 7: Digital Literacy(デジタルリテラシー)
第11回 Unit 8: Integrating ICT: SAMR Model(ICTの統合: SAMR モデル)
第12回 Unit 9: Teaching Online: The ESAP Framework(オンライン教育: ESAPの教育方法)
第13回 Unit 10: Using Generative AI(生成 AI の使用)
第14回 Review + Test 2
第15回 TED Ed 2(学習教材を制作できる「TED-Ed」)
授業外学習の課題 Students will be expected to study for at least 120 minutes per week out of class.
It is expected that EVERY student on this course:
1) uses English as much as possible
2) always REVIEWS the last class and PREVIEWS the next class
履修上の注意事項 対面授業を実施します

原則として4回を超えた欠席をした場合、単位は認められません。
また、欠席については事前に連絡をすること。

To be successful on this course, students need:
1) good attendance and time keeping.
2) good classwork and homework.
3) good motivation and participation.

*If a student is absent from a class, it is the STUDENT'S responsibility to contact a classmate or the teacher to find out about the classwork/homework.
成績評価の方法・基準 The grade for the semester is composed of:
1) Tests (60%)
2) Quizzes (40%)
*Absences/Lateness/Laziness will negatively affect grades.
テキスト Materials will be provided in class
参考文献 These online resources have useful information about ICT in Language Learning & Teaching:
https://www.teachingenglish.org.uk/professional-development/teachers/knowing-subject/d-h/ict
https://www.mext.go.jp/content/20200609-mxt_jogai01-000003284_002.pdf
主な関連科目 中等教科教育法(英語)Ⅰ、Ⅱ、Ⅳ
オフィスアワー及び
質問・相談への対応
Feedback on assignments and tests will be given in class.
Students can contact by (1) email (barrs@shudo-u.ac.jp) or (2) visiting office 316 (Building 3).

■カリキュラム情報
所属 ナンバリングコード 適用入学年度 配当年次
人文学部英語英文学科(専攻科目) 2014~2016 3・4
人文学部英語英文学科(英語科教育) FHEN30503 2017~2017 3・4
人文学部英語英文学科(英語科教育) 2018~2023 3・4