授業コード 10001900 クラス
科目名 国際ビジネスコミュニケーションⅠ 単位数 2
担当者 ROUAULT, Gregory T. 履修期 前期授業
カリキュラム *下表参考 配当年次 *下表参考

授業題目 貿易通信 International Business Communication I
授業の概要 This spring term course, taught in English, is paired with "International Business Communication II". Anchored in experiential learning, this course covers the reading strategies and writing skills (input & output) as they are used in functional communications by professionals in international business settings and as covered in 日商ビジネス英語検定試験の3級練習問題.
学習の到達目標 The course aims are (1) to develop an understanding of the functional language used in business writing (2) to enhance skills in using English for written communication in business, & (3) to build confidence in the ability to address business issues.
授業計画 第1回 ガイダンス Introducing yourself
英文ビジネスレターの事例 - 異動のお知らせ (New Job Letter)
第2回 Arranging a meeting
英文ビジネスEメールの構成 - 日程調整の依頼 (Schedule Arrangement)
第3回 Writing about plans and an itinerary
英文ビジネスEメールの構成 - 招待状 (Invitation Email/Letter)
第4回 Making recommendations
英文ビジネスEメールの構成 - 招待状への返事 (Reply to the Invitation)
第5回 Inviting - formal and informal
英文ビジネスレターの構成 - お礼の手紙 (Thank-you Letter)
第6回 Knowledge Review #1 & Making inquiries
英文ビジネスEメールの構成 - アンケートへの回答の依頼 (Questionnaire)
第7回 Making requests
英文ビジネスEメールの事例 - 文書送付の通知 (Sending Message)
第8回 Placing an order
英文ビジネスレターの事例 - カバーレター (Cover Letter)
第9回 Responding to an order - delays
英文ビジネスEメールの事例 - お詫び (Apologies)
第10回 Complaints
英文ビジネスEメールの事例 - 苦情と回答 (Claim and Reply)
第11回 Knowledge review #2 & Interoffice memo
英文ビジネスEメールの構成 - 人事異動の通知 (Personnel Change)
第12回 Checking project progress
英文ビジネスEメールの事例 - 支店開設のお知らせ (Store Opening)
第13回 Making proposal
英文ビジネスレターの事例 - 推薦状 (Letter of Recommendation)
第14回 Business reports
英文ビジネスレターの事例 - お祝いの手紙 (Congratulatory Letter)
第15回 Knowledge Review #3 & Social situations
英文ビジネスレターの事例 - お悔やみの手紙 (Condolence Letter)
授業外学習の課題 Students are expected to balance out of class preparation between completing written tasks assigned as homework, working on the stages of their independent study project, and reviewing the previous lesson & previewing the next lesson.
履修上の注意事項 Practical tasks will focus on 3 areas: (1) formal written communications, (2) informal memos & notes, and (3) written communications to address business problems.
[変更] Lesson 5 Inviting - Formal and Informal will be conducted online as a remote lesson with writing tasks to be shared and submitted.
成績評価の方法・基準 Ongoing assessment of unit tasks & homework 30%, Template log 20%, Knowledge review tests (3) 30%, Independent self-study project 10%, Active participation 10%
テキスト 『日商ビジネス英語検定3級公式テキスト』 日本能率協会マネジメントセンター 修大生協 ISBN 978-4--8207-4804-5
Other textbook materials will be provided by the instructor on the first day of classes
参考文献 The independent self-study project will incorporate online resources.
主な関連科目 国際ビジネスコミュニケーションII / International Business Communication II
オフィスアワー及び
質問・相談への対応
1) Please arrive on time, attend all lessons, and participate actively in this class taught in English (Please have access to a dictionary).
2) If you will be absent, please inform your instructor in advance and check with classmates to find out a) what was covered, b) the homework, & c) what to prepare for next class.
3) Feedback will be provided on assignments and reports using grading sheets or scoring rubrics along with descriptive comments.
Please contact me by email or see me after class with any questions.
grouault@shudo-u.ac.jp
3)オフィスアワーOffice hours Tues Per 4 14:45 – 16:15 Bldg 8, 1F (Manabi Commons) or by appointment at my office (3-323)
URLリンク https://www.kentei.ne.jp/english/class3

■カリキュラム情報
所属 ナンバリングコード 適用入学年度 配当年次
商学部商学科(B群) 2012~2016 2・3・4
商学部商学科(E群) FCBS25211 2017~2020 2・3・4
商学部経営学科(B群) 2012~2016 2・3・4
商学部経営学科(E群) FCBA25211 2017~2020 2・3・4
法学部国際政治学科(H群) 2007~2016 2・3・4
法学部国際政治学科(H群) FLIP20814 2017~2017 2・3・4